Jdi na obsah Jdi na menu

Muzika

 

ZAČÁTKY

Moje úplně prapůvodní hudební krůčky se datují ještě v éře (tehdy naštěstí už pomalu ustupujícího) bolševizmu, přesně už si to nepamatuji, ale tuším že to bylo někdy v 86. nebo 87. roce minulého století. Ségra tenkrát hrála na kytaru a mě ten příjemně cinkavý zvuk už v ranném věku tak nějak učaroval. Tak jsem začal chodit do břevnovské lidušky na klasickou kytaru, nicméně nemělo to dlouhého trvání, neboť tamnější učitel byl úchyl a pedofil (což tehdy ještě nikdo nijak zvlášť neřešil) a jako takový měl neustále tendenci na mě hmatat a slintat (což jsem tenkrát samozřejmě ještě moc nechápal, ale rozhodně se mi to vůbec nelíbilo). Díky tomu - a ještě díky neustálemu omýlání odrhovačky "Ovčáci, čtveráci" - kterou mimochodem od té doby bytostně nesnáším, jsem tam však brzy skončil a od kytary mě to na nějakou dobu úplně odradilo.

 

DALŠÍ KRŮČKY

K muzice, resp. hraní, jsem se znovu vrátil až o několik let později - na střední škole. Konkrétně to bylo v říjnu 1993 (pamatuju si to jako by to bylo včera) a původně šlo jen o opileckou recesi na jednom z mnoha mejdanů, kde jsme se s Hurdou oba chopili nástrojů (španělek) a jali se vydávat krásně disharmonické, neumětelské a fakt absolutně neposlouchatelné zvuky. Nicméně se nám to (na rozdíl od zbytku osazenstva párty) zalíbilo a začali jsme se tomuto koníčku věnovat pravidelně, ač stále jen ryze "španělkoidně".

Takhle s odstupem ale upřímně přiznávám, že naše tehdejší skutečná motivace nebylo nic jiného než jen další důvod, sejít se v hospodě či na mejdanu a v alkoholovém opojení skládat nesmyslné bláboly, dělat dojem na holky a snít o tom, jaké z nás budou jednou stars! Ani toto nám však dlouho nevydrželo, neboť 2 roky nato jsme skončili školu, nastoupili do práce, Hurda byl odvelen na (tehdy ještě povinnou) službu vlasti a plány na regulérní kapelu se zase rozplynuly jako pára nad hrncem.

 

ALE ROCK & ROLL NEUMÍRÁ

Jelikož láska k hudbě však byla vždy silnější než všechno ostatní (i než má vrozená lenost, a to je teda co říct), v roce 1999 jsem z jakéhosi chvilkového pominutí smyslů opět popadl akustiku a začal znovu drhnout struny. Od té doby už se s trochou nadsázky dá začít hovořit o jakémsi aktivním hudebním směřování. Podpořen opět Hurdouvou španělkou jsme začali pilně cvičit hity našich pop-bigbeatových bardů (Olympic, Katapult, Kabát, Lucie, Wanastovky atd.). Časem jsme spojili síly s dalším podobně postiženým "úchylem" - Martinem Sklenářem a začali hrát i naživo. Naší domovskou základnou se stala na dlouhou dobu hospoda na Petřinách - "K-áčko". Takhle jsme fungovali cca rok a byla to skvělá jízda na kterou do dneška moc rád vzpomínám. Zároveň si myslím, že to byla ta nejlepší škola a že mi to tenkrát hodně dalo... Stále více a více jsme však pošilhávali po elektrifikaci!

 

DOST BYLO UNPLUGGED!

Víc než rok poté (koncem r. 2000) jsme s Hurdou konečně dosáhli vytouženého cíle a vyměnili španělky za elektrické kytary (Já kytaru, Hurda basu)! Mou první "elektrikou" bylo černé Apollo - kopie LesPaula, překvapivě průzračného a silného zvuku a mým prvním kombem 60W VanHorn, což bylo mimochodem vůbec to nejhorší přes co jsem kdy hrál (možná vůbec to nejhorší co se tenkrát dalo za peníze koupit). Prvních pár týdnů jsem z toho samozřejmě byl v úplné eufórii, což mě inspirovalo natolik, že jsem toho času napsal cca 10 autorských skladeb, paralelně s tím jsme s Hurdou začali pilně zkoušet a zároveň shánět zbytek kapely (druhou kytaru a bicí).

V květnu 2001 jsem se po dlouhé době setkal se svým bohémským bratrancem Romanem Blažkem, který hrál shodou okolností také na kytaru. Slovo dalo slovo a brzy jsme spolu začali jamovat. Netrvalo to dlouho a Roman přitáhl svého kamaráda/spolužáka - Hatori Hanze Látala, který otloukal škopky a kapela byla rázem kompletní. Od té chvíle se datuje vznik rockové partičky GARLAND GREENE a vše ostatní už je - jak se říká - historie.

Pokud chcete vědět jak to bylo dál, navštivte náš PROFIL na BANDZONU (záložka BIO) nebo oficiální web.

 

SOUČASNOST

Momentálně hraju na kytaru v kapele D-STROJ, kde vedle struhadlování také zpívám (s notnou dávkou fantazie se to dá tak nazvat). Mimoto skládám texty a píšu hudbu. Kromě domovské kapely jsem za svou "hudební kariéru" působil ještě v (jedné z mnoha) pražské Metallice Revival a také v zábavové partičce kamarádů-bigbíťáků: Namoll. Co se týče mé autorské tvorby, vyjma skládání pro svůj band jsem ještě (coby autor hudby) spolu s Lubošem Kularem napsal muzikál Kryštof Kolumbus, jehož realizace je však zatím bohužel v nedohlednu (ale třeba i na to jednou dojde).

 

CO POUŽÍVÁM (Nádobíčko)?

 

  • GTR1: CORT EVL-Z47 (7-strunka) el. kytara: matná povrchová úprava "black satin", tělo - mahagon, krk - javor, hmatník - palisandr, černá mechanika - Die-cast, TonePros struník - typ Tune-o-matic (struny skrz tělo), snímače EMG-HZ7
  • GTR 2: Fokus EXPLORER (custom) el. kytara: barva "natural", tělo/krk - mahagon, hmatník - palisandr, černá mechanika, snímače EMG-H2 (pasivní)
  • GTR 3: Ibanez V72 ECE (elektro/akustika): Black "highgloss" povrchová úprava, top - smrk, luby + zadní deska - mahagon, hardware - chrom, elektronika - Ibanez AWQ 200 T (součástí je i digitální ladička)
  • amp: GENZ-BENZ El Diablo 100 hlava - lampa
  • box: GENZ-BENZ 212 G-Flex, osazen 2x 12” GBE 1240—V75 (RMS: 150W mono / 2x 75 stereo), 4x bass-reflex
  • FX's: Line6 POD X3 Live (podlahový procesor)
  • mikrofon: Shure SM58
  • vysílačka: Samson AirLine 77
  • in-ear monitory: LD MEI 100
  • footswitch: 5-way El Diablo FS & 2-way Marshall (pro reverb)
  • struny: hybride 12/13 - GHS, Ernie Bally nebo D'addaria
  • trsátka: Jim Dunlop (1.0mm a víc)
  • kabely: PlanetWaves, Proel
  • obaly/futrály: převážně Warvick
  • další vybavení: PA systém: 2x 3-pásmový repra (RMS 2x 250W) + QSA koncový zesilovač 2x 200W + mixpult Behringer 16-pásm. max. 600W
  • nahrávání: recorder Digitech GNX3 + MacBook (procák IntelCore 2 duo 2.2 GHz, 1GB RAM)

 

 

Více info na mém hudebním profilu na Bandzone

 

 

CO POSLOUCHÁM, CO MĚ OVLIVNILO?

Poslouchám vše, co má hlavu a patu (a je mi vcelku fuk jestli jde o Poprock nebo Death metal). Mému srdíčku je ale přeci jen nejbližší styl hard'N'heavy. Vyrostl jsem na klasikách jako:
Metallica, Megadeth, Black Sabbath a Ozzy Osbourne, Pantera, Guns'N'Roses, Led Zeppelin, Anthrax, Testament, Skid Row, The Almighty, W.A.S.P. atd.
V současné době ujíždím nejvíc na partičkách:
Dream Theater, Godsmack, Nickelback, Disturbed, S.O.A.D., Zakk Wylde a B.L.S., Audioslave či Velvet Revolver...

 

 

OBLÍBENÍ MUZIKANTI

Nikdy jsem neulítával na "onanistech" typu Joe Satriani, Steve Vai nebo Yngwie Malmsteen a všech, co povyšují formu nad obsah (sorry ale je to tak!).

 

Více na mém profilu na BANDZONE

 

Dávám přednost raději těm, co to "hrnou od srdce", mými nejoblíbenějšími muzikanty vždycky byli (a to už se asi nezmění): Tommi Iommi (Black Sabbath), Jimmy Page (Led Zeppelin), Jeff Beck, Saul "Slash" Hudson (Guns & Roses, Slashe's snake pit), Jimmy Hendrix (i když je jeho hudba děsným úletem i dnes - natož před 40ti lety, byl to jednoznačně famózní hudebník a ohromnej inovátor).
Z našich kytaristů pak jednoznačně: Michal Pavlíček a Radim Hladík.

Stejně tak zpěv musí člověka "usadit na prdel"! Nicméně jen samotné "zlato v hrdle" nestačí. Opravdového Zpěváka dělá Zpěvákem (dle mého názoru) správná trojkombinace:

 

  • Hlasu - nebo chcete-li onoho zlata v hrdle
  • Výrazu - jisté dávky originality, jedinečnosti, díky níž dotyčného(-nou) bezpečně poznáte během prvních pár tónů.
  • Front(wo)manství - charizma, umění komunikace s publikem, smysl/cit pro show

  

Do mého TOPu patří například: Bruce Dickinson (Iron Maiden), Ronnie James Dio (Black Sabbath, Rainbow, DIO), John Bush (Armored Saint, Anthrax), Chris Cornell (Soundgarden, Audioslave), Sebastian Bach (Skid Row), Ian Gillan (Deep Purple)...

... dále... Robert Plant (Led Zeppelin), James Hetfield (Metallica), Sully Erna (Godsmack), Chad Kroeger (Nickelback), Blackie Lawless (WASP) a Brian Johnson (AC/DC), z našich pak Petr Kolář nebo Kamil Střihavka...
U drtivé většiny zpěváků dominuje silná kombinace dvou (z výše zmíněných) faktorů, ovšem jsou i výjimky - a opravdové unikáty, které mají všechna tři "NEJ" na 101%! Typickým příkladem Sing-mastera je (byl) jednoznačně nenahraditelný Freddy Mercury (nechť je mu země lehká), z našich luhů pak určitě vynikající Lucka Bílá!

 

A co říci závěrem ?

Na světě bohužel existuje (a vždycky bude) neuvěřitelná spousta lidí, co si myslí, že mají patent na rozum, všechno ví, všude byli a od všeho mají klíče... Takoví dokážou člověka jen otrávit a odradit. Vesmír není nekonečný, lidská blbost bohužel ANO! Proto s ní nelze bojovat... Lze ji jen ignorovat a jít si za svým! Zdravá kombinace píle, sebedůvěry a disciplíny dělá divy a je mnohem víc než sebevětší (leč promrhaný) talent! Zkrátka jak by řekli klasici:

 

"Učit se! Učit se! Učit se..."

a taky:

"Co tě nezabije, to tě posílí!"

 

Ukázky mé tvorby:

 

D-STROJ

Závislost (*new song* 2010)
V Galaxii (*new song* 2010)
Přísaha (*new song* 2010)
Divoký časy (*new song* 2010)

 

SLATHER

Hustec (Husto/pečeť - 2004)
Tlustopečeť (Husto/pečeť - 2004)

 

GARLAND GREENE

Na vlnách (Jako v řetězech - 2003)

 

:: hudba - M. Hájek & D-STROJ & Slather & G.G.
:: texty - M. Hájek
:: zpěv - M. Hájek
:: kytary (rytmické) - M. Hájek, R. Rokoš, P. Líbal
:: kytary (akustické) - M. Hájek, P Líbal
:: sólové kytary - M. Hájek, R. Rokoš, P. Líbal
:: Basa - J. Hurych, S. Safonkin, Ivo Fibiger
:: Bicí - M. Horáczek, H. Látal

:: Na vlnách: nahráno 01/2003, Seč u Chrudimi - studio Benas
:: Hustec: nahráno 01/2004, Karlovy Vary - studio Musicservice
:: Tlustopečeť: nahráno 01/2004, Karlovy Vary - studio Musicservice
:: Závislost: nahráno 01-06/2010, Hanspaulka - zkušebna
:: V Galaxii: nahráno 01-06/2010, Hanspaulka - zkušebna
:: Přísaha: nahráno 01-06/2010, Hanspaulka - zkušebna