Jdi na obsah Jdi na menu

Prometheus - recenze (2012)

29. 10. 2012

Příběh začíná v momentě, kdy dvojice uznávných archeologů Elisabeth Shaw (Noomi Rapace) a Charlie Holloway (Logan Marshall-Green) objeví ve skotském Isle of Skye zvláštní jeskynní piktogram. Na tom by ještě nebylo nic tak divného. Mnohem zajímavější je, že takových piktogramů bylo objeveno několik (na různých místech naší planety, od různých civilizací, které vzájemně dělily věky, tudíž se nemohli „potkat“). Všechny piktogramy jsou vlastně souřadnicí konkrétního místa ve vzdáleném vesmíru. Vlivné špičky vědeckého světa si to přeloží jako „pozvánku“ od vyspělé mimozemské civilizace (možných „stvořitelů“ lidské rasy). Je sestaven speciální tým, který se na sklonku 21. století vydává na palubě lodi Prometheus na dalekou cestu ke hvězdám, na jejímž konci možná najdeme odpovědi na nejzákladnější otázky naší existence...

Toliko úvodní premisa „Promethea“, který byl jedním z nejočekávanějších (mega)projektů tohoto roku, navíc pod taktovkou klasika žánru (Ridleyho Scotta) byl příslibem něčeho zcela výjimečného. Na jednu stranu je „Prometheus“ ukázkou dokonale zvládnutého PR a obrovsky nafouknutou mega-sci-fi-bublinou, iritujíce obrovskou masu fandů Vetřelčí ságy. Na druhou stranu, toho smradlavýho, slizskýho a hnusýho slizu už bylo nakydáno do všech tělesných otvorů chudáka Promethea víc než dost, takže (i když chápu rozhořčení mnoha z nás) nevidím důvod, proč dále rozvíjet dlouhosáhlé filozické debaty na téma „co by, kdyby?“ a už vůbec nehodlám dlouhosáhle pitvat kde všude udělali soudruzi chybu (ač trestuhodná neznalost celé vetřelčí ságy pánů scénaristů je více než zřejmá)... Nakonec, je to pořád jenom film!

Co se nepovedlo?

prometheus_img3.jpg Prometheus není špatným filmem a už vůbec ne špatnou sci-fi! Prometheus je skvěle natočen, zrežírován (Ridley Scott je sám o sobě zárukou kvality), má úžasnou výpravu, dokonalé triky, dobré herce... Co mu bohužel podráží nohy, jsou přehnaná očekávání a pak samotný scénář. S tím prvním nemám problém, je to totiž pořád dokola – pokračování (ať již prequely nebo sequely) velkých filmových trháků často „umírají na velikášství“, ve stínu svých předchůdců (jen namátkou: Riddick, Matrix, Star Wars, Blade atd.). Mnohokrát poučen už se proto u všech „velkých pokračování“ záměrně vyhýbám všem reklamním kampaním, trailerům, „100% ověřeným informacím“ atd... atd... Kde nejsou očekávání, není ani zklamání.

V tom druhém případě je to podstatně horší. Scénář je jedním slovem průser. Nic tu moc nedává smysl, obrovské faktické lapsusy praští do očí každého trochu zasvěceného diváka. Podle „Promethea“ má vetřelec v rodném listě r. 2093 (našeho času), ale z AVP, AVP2 - a vlastně i Predátora 2, už vetřelce důvěrně známe a to se odehrávají o +/- 100 let dříve! Charaktery postav i jejich motivace jsou – kulantně řečeno – podivné a nejasné... Také jsem vůbec nepochopil úvodní scénu (s vodopádem) a proč tam vůbec byla?... a tak dále a tak dále. U akčních sci-fi béček je dementní scénář akceptovatelným, u filmu tohoto typu nikoli (zároveň je to ale i jediný skutečný průser Promethea)!

Co se povedlo

prometheus_img4.jpg Prometheus je plný silných a bravurně natočených scén, které ale dohromady nedají zcela konzistentní celek. Prometheus je plný dobrých herců, kde (téměř) věškerá pozornost směřuje na duo David/Shawová, kde excelují skvělí Fassbender a Rapaceová. Naopak je velká škoda, že nedostali více prostoru i Weyland (Pearce) a Vickersová (Theronová), jejichž postavy měly velký potenciál. Prometheus nabízí více otázek než odpovědí, což je zcela v pořádku a vůbec s tím nemám problém, nevadí mi u filmů přemýšlet, otevřené myšlenky, či jen náznaky vítám (což se zjevně nedá říct o většině současné divácké populace, která chce mít všechno „naservírováno“ přímo pod rypák). Jedna z největších výtek, že „... to přeci vůbec není o vetřelcích“ je zcela absurdní. Finální scéna dá jasnou odpověď na nejzvídavější otázku - ač to možná byla největší „křeč“ poslední filmové dekády. Téma samotných stvořitelů byl dobrý tah, neboť dává obrovské možnosti kam by se celá (staro)nová série mohla dále ubírat.

Závěrem

Na ČSFD někdo napsal: „Jděte na to jako na Alien vs Predator, ale bez Predatorů – a budete nadšeni!“ Já bych to klasifikoval spíše stylem: „Jděte na to jako na Vetřelce, ale bez vetřelců...“ a nebo ještě lépe: Zapomeňte na Vetřelce! Jděte na to prostě jako na novou samostatnou sci-fi (kterou to původně možná i mělo být) a budete nadšeni! A jako bonus navíc dostanete spoustu spoilerů na legendární klasiku (Alien '79) i odpověď na jednu ze zásadních (filmových sci-fi) otázek.

:: TRAILER ::

PROMETHEUS

Sci-Fi / Dobrodružný