Jdi na obsah Jdi na menu

Kompozice: světlo (aneb jasy a stíny), 4. část

9. 4. 2013

Fotografie je světlo a světlo je fotografie. Bez světla by nebylo ani fotografie. Ostatně je to obsaženo již v samotném názvu (“foto-grafie” je v doslovném překladu “malba světlem”). Proto nikoho z nás asi příliš nepřekvapí, že základními stavebními kameny - nejen kompozice ale I fotografie jako takové, jsou jasy (a stíny) – neboli světlo (a tma). V dávných dobách – tehdy ještě klasické, černobílé fotografie, také byly jasy a stíny v podstatě “vším”. Od okamžiku, kdy jsme se “naučili” zaznamenat též barvy, nám tak přibyl další – veledůležitý prvek – a to jak kompoziční, tak výtvarný (nebo vizuální, chete-li). A právě o světle (jasech a stínech) je náš další díl o kompozici obrazu...

 

kompozice 4dil img1
Zámek Hluboká (Jižní Čechy), HDR - složenina z 5-ti různě exponovaných snímků
 
V dobách "úsvitu fotografie" měli fotografové práci nesrovnatelně těžší než dnes (a to vůbec nemluvě o kvalitě, dostupnosti a ovládání tehdejší - dobové techiky). K dispozici měli jen a pouze světlo (jasy a stíny), o barvách si mohl nechat jen zdát! Oproti tomu v dnešních dobách dodává barevná informace snímkům další rozměr. Navíc díky PC a dnes snadno dostupným editačním nástrojům, můžeme s fotografií dělat v podstatě cokoli - často daleko za hranicí reality,soudnosti autora (či dobrého vkusu)
 
 

Světlo

Je úplným základem fotografie. Jeho ovládnutí a využití v náš prospěch výrazně ovlivní výslednou kvalitu snímku. U světla je důležitá síla(intenzita – přímé světlo vs difůzní, rozptýlené světlo),kvalita (denní vs umělé světlo) a směr svícení. Tak například difúzní (rozptýlené, měkké) světlo neprodukuje téměř žádné (nebo jen minimální) stíny a je tak vhodné například pro dokument (kdy je osvícená plocha dobře vidět). Na druhou stranu prostorový vjem je zde tak zcela potlačen. Naopak přímé (bodové, výrazné) stranové nasvícení sice “ukáže” z obrazu výrazně méně, ale je zase podstatně dramatičtější, vytváří výrazné stíny a umocní tak dojem prostoru. Pozor, výrazné stíny nemusí být vždy žádoucí – na jednu stranu představují výrazný kreativní prvek, na stranu druhou však při necitlivé práci se nimi mohou působit (a často tak působí) silně rušivě.

kompozice 4dil img2
"Kolorovaně či odbarveně?!" To je oč tu běží... Černobílé fotografie mají i v moderní fotografii stále své (nezastupitelné) místo. Současná digitální technika však přímo svádí k jejich "naduživatelnosti", což je velká chyba (mnoho amatérských fotografů dnes vnímá ČB fotografii jako něco co je "IN", co je "cool" nebo co je automaticky považováno ze "retro" či dokonce "umění"). Monochromatické snímky by měly být užívány s rozmyslem, protože zdalaka ne pro každou scénu / fotografii se hodí. Fotograf by měl mít v první řadě jasno v tom, co chce vlastně zaznamenat, proč to chce zaznamenat a až teprve poté hledat cestu a nástroje...  
 
 

Celý článek na acefoto.cz ZDE