Jdi na obsah Jdi na menu

Ibanez FR420 BBT: přírodní krása (recenze)

9. 2. 2014

K redakčnímu testu mi dorazila elektrická kytara Ibanez FR420 BBT – jedna z novinek proslulého japonského výrobce (nejen) kytar. Modely“FR” představují relativně novou řadu (na trhu cca 5 let), takže jsem byl logicky zvědav, co mohu od tohoto “mladšího ročníku” (FR) očekávat. Jak tedy hraje, pro koho je a co všechno může potenciálním zájemcům nabídnout?

Specifikace a první dojmy

Jde o kytaru typu “telecaster” se snímači typickými pro Les Pauly. Nicméně jen na první pohled (2x humbucker), FR420 disponuje konfigurací snímačů, které v podstatě kombinují výhody singlů a humbuckerů. Další zajímavost představuje kobylka “tight-end”, která slibuje stabilnější uchycení strun a delší sustain (viz dále). Námi testovaná verze (FR420) byla v provedení “Brown Burst / Tele”, tedy: hnědá, přírodní barva se zachovanou strukturou dřeva (s tmavě hnědými okraji, směrem ke středu přecházícími k výrazně světlé). Tělo má jeden výřez - pro lepší dostupnost vy vyšších polohách strun, z druhé strany – nad krkem, je profil těla vyklenutý a lehce seříznutý. Okraj těla kytary lemuje linka barvy “slonová kost”.

Provedení a materiály

FR420 má tělo z jasanového dřeva, krk je javorový (celkem ze tří kusů – tzv “Wizard III”) s palisandrovým hmatníkem s 24 pražci typu “jumbo”. Jako orietační značky na hmatníku použil výrobce standardní perleťové tečky. Oba díly (tělo / krk) spojují šrouby. Krk vyniká úzkým profilem (19 mm na nultém pražci a 21 mm na 12. pražci) a menzurou 648 mm. Šířka hmantímku na začátku (u hlavy nástroje) čítá 43 mm, u těla kytary se nám hmatník rozšíří o 15 mm (na cca 58 mm). Rádius hmatníku je 400mm. Spodní část těla kytary (pod strunami) chrání tmavě hnědý (žíhaný) pickguard.

Hardware a snímače

Ibanez FR420 osadil výrobce dvojicí humbuckerů (Ibanez) v konfiguraci CCR1 (krk) + CCR2 (kobylkový snímač). Nejde o klasický “setup” humbuckerů, jaký známe například z Les Paulů (krk-snímač / oba / kobylka-snímač). Zapojení snímačů ovládá 5-polohový potenciometr následovně:

5. poloha (nejblíž ke krku) – horní snímač / krk;

4. poloha – paralelní propojení cívek horního snímače;

3. poloha (uprostřed) – oba humbuckery aktivní;

2. poloha – zapojení vnitřních cívek obou snímačů;

1. poloha (kobylka) – spodní snímač / kobylkový..

K ovládání zvuku a hlasitosti slouží dvojice potenciometrů: volume (horní) a tónová clona (spodní).
Druhou inovaci představuje nová, pevná kobylka “Tight-End”. Struny jdou skrze tělo, kobylka umožňuje individuální nastavení každé struny jak na délku (přesné doladění v oktávách), tak i jejich zdvih. Samozřejmostí jsou zámky všech šesti sedel. Hardware kytary je kompletně v chromovém provedení.

Hra a zvuk

Zvuk je zajímavý a rozhodně velice variabilní – vedle standardního “humbucker” zapojení (krk / oba / kobylka) je u FR420ky zajímavá především 4. a 2. poloha přepínače. Ve 4. poloze (resp. 2. poloze od krku) dojde k paralelnímu propojení cívek horního snímače, což produkuje výrazně zvonivější zvuk. Při nastavení přepínače do 2. polohy (od kobylky) jsou zapojeny jen vnitřní cívky obou snímačů (ála singly) a zvuk je tak mnohem “teplejší” a měkčí. Oba dva typy zapojení výrazně mění klasický charakter humbuckeru, který tak jde mnohem více právě do “fendrovského” feelingu. Taková konfigurace zní výborně například v kombinaci s čistým zvukek, stejně jako lehkým bluesovým crunchem. Celkově je kytara posazena středově a má rozhodně blíže k výškám než řádnému dunění (změna strun za silnější sice lehce zamíchá kartami ale nejedná se o změnu příliš výraznou). Sustain produkuje FR420 dostatečně dlouhý a pěkně “drží tón“.

Provedení a rozměry krku přispívají k velice pohodlné a příjemné hře. Hmatník je “rychlý” a hraje skoro sám. Kytara byla nastavena a dobře ladila v oktávách, nicméně poté, co jsem si (čistě ze zvyku) lehce zvýšil dohmat, nedařilo se mi nějakou dobu přesně doladit “G-strunu”, Po opakovaném seřizování a dolaďování si to cca po dvou týdnech hraní “sedlo” a poté už “drželo” vše jak má. Struny byly nataženy relativně měkké (cca 10 nebo 11ky), dle mého vkusu a stylu hudby nahrazeny silnějšími (hybridy 12/13 Ernie Ball).

Závěrem

Ibanez FR420 je povedeným a variabilním nástrojem, se zajímavými zvukovými možnostmi. Kytara, co rozhodně zanechá dobrý (nejen) první dojem, dobře padne do ruky a moc příjemně se na ni hraje. Svým zaměřením a zvukovými možnostmi se hodí výborně jak pro “lehčí” styly (především blues nebo funky) tak do “těžších vod” - od rocku po hardrock. Naopak FR420 není pro tvrdší (a modernější) odnože metalu, pro něž je zvukově (a vlastně i vizuálně) až příliš “hodná”, uhlazená a jemná. Ibanez FR420 BBT je k dostání za cenu 10.870 Kč.

Technické údaje

• Výrobce: IBANEZ
  • Řada: FR-420