Jdi na obsah Jdi na menu

Escape plan (recenze) 2013

28. 1. 2014

Ray Breslin (Sly Stallone) je “vězeňský zdrhač”, za prachy se dobrovolně nechává zavírat do vězení po celých státech, aby z nich následně uprchl! Zvláštní koníček, že?! Až na to, že je profesionálem a ve svém oboru tím nejlepším (a pravděpodobně taky jediným :-). Ale teď vážně, Ray pracuje pro agenturu napojenou na federální vládu, která testuje moderní vězeňská zřízení a jejich slabiny. Ray je také mj. autorem úspěšné knihy na téma “jak vybudovat dokonalou věznici”. Jednoho dne se ve dveřích agentury objeví tajemná agentka CIA a nabídne Rayovi a jeho týmu další úkol – úkol co se neodmítá! Jenže už od začátku je všechno jaksi špatně a nic nejde podle plánu. Navíc hned na začátku “akce” Ray zjišťuje, že ředitel nové věznice (Caviezel) je velkým obdivovatelem jeho práce, jeho knihy a taky... bohužel... je to naprostej magor. Jenže to už je na odmítnutí zakázky jaksi pozdě.

Sly & Arnie rulez

Poměrně složitý, trochu ujetý ale rozhodně zajímavý námět. Nicméně hlavním tahounem filmu (a magnetem na plné pokladny kin) je duo: Stallone/Schwarzenegger, kteří ztvárnili ústřední dvojici hrdinů. Ostatně obsazení se vůbec povedlo, vedle dvou akčních legend, stojí na druhé (té záporné) straně neméně zajímavá dvojka padouchů: Jim Caviezel (ředitel věznice) a Vinnie Jones (dozorce). Oba dva si své záporáky dali s chutí. V dalších - epizodních rolích se mihne třeba Sam Neil (coby vězeňský felčar), 50 cent nebo Vincent D'Onofrio (Slyovi parťáci z agentury). Režie se ujal talentovaný švéd Mikael Hafström, který dříve natočil třeba solidní (ač těžce nedoceněný) Pokoj 1408 - btw: podle předlohy mistra hororu Stephena Kinga.

Solidního Screenplaymana abys pohledal(-a)

Ovšem tímhle to taky v podstatě končí, protože pak už následuje jen zběsilý scénáristický twister, kde nezůstává kámen na kameni, kde nic moc nedává smysl a logika tu byla evidentně sprostý slovo. Vše korunuje parádně akční finále - na straně jedné a současně jedno z nejdebilnějších rozuzlení - na straně druhé - co jsem za posledních X let viděl! Chápu, že to měl být návrat dvou legend (navíc společně) v konečně vážněji míněném projektu – na rozdíl od Styllonových ujetých (a výborných) Expendables. Mno, pokus to nebyl vůbec zlý, ačkoli oba “útěkáři” zůstali tak nějak v půli cesty...

Přiznávám bez mučení, že to byl pro mne tak trochu schizofrenní zážitek! Na jednu stranu se mi splnil - stejně jako spoustě dalším, co vyrostli na 80's klasikách - chlapecký/filmový sen! Dvě největší akční ikony všech dob jsou konečně spolu v jednom filmu (Expendables nepočítám, ExPs 2 byl jen takový malý předkrm :-)). Stejně tak musím chtě-nechtě přiznat, že jsem se prostě bavil. Ovšem na druhou stranu, těch logických děr a scénáristických kopanců tu bylo fakt moc. Přivřu-li obě brejle, dalo by se to ještě skousnout, ovšem vyjma závěrečného vyvrcholení, to už bylo fakt moc!

(U)Závěr

Mám-li posuzovat Escape Plan srdcem, je to zábavná pecka se standardně dobrým Slyem a výtečným (za svou hereckou kariéru možná nejlepším) Arniem, jehož nezapomenutelná “modlitební scéna” na samotce v jeho mateřštině vstoupí nejspíš do dějin a osobně ji považuji za jasný vrchol filmu!

Objektivně je EP průměrnou ptákovinou, kde Sly vesele recykluje starý dobrý Kriminál a Tango & Cash, hodně si “půjčuje” z Lambertova béčkového Fortressu... a aby to mělo trochu modernější gule, notně jej opepřil ještě Prisonbreakem.

Srovnám-li to s již zmíněnými Expendables, jejich největší síla byla právě v tom, že nebrali vůbec vážně ani sebe ani zlatou akční éru! Trochu víc nadhledu a přímočařejší tah by Escape Planu rozhodně prospělo... vlastně doplatil na dnešní snahu scénaristů (resp. tlak filmových studií) o co největší komplikovanost a neustálé dějové zvrat(k)y, gradující nehorázně překvapivým závěrečným výtěrem.

Poznámka: Vzhledem k tomu, co Sly i Arnie předvádějí před kamerou (a jak vypadají) na prahu sedmdesátky, tak hluboce – ale opravdu hluboce smekám! Neuvěřitelné! Nejenže jsou UNexpendable ale navíc i Undestructable!

Poznámka 2: Ray je evidentně Stalloneovo oblíbené filmové jméno. Co si pamatuju, použil ho minimálně potřetí (před tím ve Specialistovi a před ním v Tango... & Cash).

:: TRAILER ::

ESCAPE PLAN